Dom Dawid  

​Czy wielorazowe naczynia to przyszłość branży?

Jednorazowe kubki i talerze przez lata były oczywistym wyborem w gastronomii. Są one tanie, łatwo dostępne i nie wymagają mycia. Jednak po kilku godzinach pracy lokalu lub po jednym koncercie zostają pełne kontenery odpadów. Z tego względu coraz więcej właścicieli gastronomii i organizatorów wydarzeń dochodzi do wniosku, że ten model zwyczajnie przestaje się spinać kosztowo i wizerunkowo. Stąd rosnące zainteresowanie rozwiązaniami, w których podstawą są wielorazowe naczynia.

​Gdzie sprawdzą się wielorazowe naczynia w lokalu?

Najbardziej widoczną zmianę widać przy napojach. Wielorazowe kubki wprowadzane na festiwalach, stadionach i w strefach gastronomii zastępują tysiące jednorazówek dziennie. Zastąpienie ich trwałymi kubkami i szklankami do piwa, long drinków czy napojów ułatwia utrzymanie porządku. System kaucji sprawia, że gość zabiera napój, a po zwrocie kubka odzyskuje pieniądze. Natomiast sprzątanie po wydarzeniu jest szybsze, ponieważ pracownicy nie toną w hałdzie lekkich, ale kłopotliwych odpadów.

Co więcej, hurtownie z wielorazowymi naczyniami (np. https://lideropakowania.pl/) mają w asortymencie miski i pojemniki PP do zup i dań głównych, trwałe sztućce, słomki wielorazowe oraz naczynia z biokompozytów, które dobrze znoszą intensywne użytkowanie. Dzięki temu można przejść na wielorazowe naczynia nie tylko na festiwalach, ale także w restauracjach, food truckach czy podczas dostaw jedzenia do domu. Dzięki takim rozwiązaniom generuje się mniejszą liczbę jednorazówek. Jest też mniej przepełnionych koszy, a także łatwiej zachować kontrolę nad zapasem opakowań.

Wielorazowe kubki sprawdzają się w lokalach sezonowych i barach z obsługą przy okienku. Zamiast kolejnych kartonów jednorazówek wystarcza zaplanowany zestaw kubków, które po zebraniu trafiają do zmywarki lub do zewnętrznej firmy myjącej. W wielu miejscach pełnią funkcję nośnika identyfikacji wizualnej – z nadrukowanym logo lub nazwą wydarzenia.

Zobacz też:  Wymiana baterii wannowej – krok po kroku

​Co przekonuje właścicieli lokali gastronomicznych do korzystania z naczyń wielorazowych?

Do korzystania z wielorazowych naczyń przekonują przede wszystkim koszty, które łatwiej kontrolować, ponieważ są one w atrakcyjnych cenach i mogą być ponownie użyte. Zmniejsza się też ilość śmieci, a produkty są wykonane z materiałów ekologicznych, dzięki czemu przyczyniają się do dbania o środowisko.

Co istotne, wielorazowe naczynia mogą być też elementem marketingowym marki, ponieważ można na nich umieść logo firmy czy nazwę wydarzenia. Dla wielu firm są to idealne powody, żeby potraktować tę zmianę jako stały kierunek rozwoju oferty.